Модернизирането на живота и все по-широкото навлизане на различни електронни устройства и използването им в различни сфера, доведе до това все повече хора да имат проблеми с очите. Тъй като през по-голямата част от деня си повечето хора работят, учат или релаксират, изпасвайки екрани, често се получават редица проблеми с очите им.

Тези проблеми не са свързани само с влошено зрение, те могат да различен дискомфорт, сухота, умора, напрежение в очите. Максималното напрежение, което екраните оказват върху очите им вреди и ги изморява. За да се справите и избегнете тези неприятни симптоми е нужно да се грижите за здравето на очите си и да отделяте време да ги тренирате, както отделяте за здравето на другите си мускули в тялото.

В тази статия ще научите как правенето на упражнения за очи може да подобри зрението и да премахне напрежението, както и кои са най-подходящите тренировки за очи, които да изпълнявате. 

Положителни аспекти на упражненията за очи – как подобряват зрението

Очите работят, благодарение на мускули, а както знаете всяка група мускули става по-здрава и функционална посредством различни тренировки. Преди повече от 100 години д-р Уилям Х. Бейт излиза с теория, според която коригирането на зрението с очила не спира прогресирането на късогледството, далекогледството, астигматизма и други очни заболявания.

Тъй като според него, очилата не са най-добрия метод за коригиране на зрението, той препоръчва да се носят очила само с диоптър или диоптър и половина по-добри от реалното зрение.

Тъй като не приема корекцията с очила за особено ефективна, Бейтс разработва методи за упражнения за очи за подобряване за зрението. Методът на Бейтс включва събрани практики за релаксация на очите, тъй като според теорията му очните мускули се влошават поради прекаленото им напрягане, липсата на релаксация, слънчева светлина, носенето на очила и честота на мигане. Според него други фактори, от които зависи зрението са слънчевата светлина, общото психическо напрежение и хранителните ни навици.

Днес тази теория въпреки че има противници е призната от много хора. Упражненията за очи се използват широка за подобряване на късогледство, далекогледство и други зрителни нарушения.

Основните методи, използващо се в упражненията за очи, включват пасивна и динамична релаксация - мигане и дишане, солароизолация, местене на очите и бързи погледи за централна фиксация.

Според множество авторитетни мнения, включването на упражненията за очи в ежедневието ви, успешно ще ви предпази от различни проблеми и ще помогне, ако вече имате дадени дисфункции. Стимулирането на очите ще подобри циркулацията на кръв в тази област, ще ви помогне за релаксация след дълго време пред екран, четене и други активности, изискващи фокусирано зрение. Също така тези упражнения ще увеличат гъвкавостта на очните мускули и тяхната координация.

Упражнения за очи и как да ги изпълнявате

Изпълняването на различни упражнения за очи може успешно да редуцира умората, която усещате в тях, да ви помогне при различни проблеми, да предотврати изсушаването им и чувството на дискомфорт след тежък ден.

Помнете, че е хубаво да свалите контактните си лещи при изпълнение на упражненията и да ги правите редовно, отделяйки необходимото време за тях.

Палминг (Покриване с длани)

Това упражнение се препоръчва от Бейтс за начало на „тренировката“ ви за очи. Подходящо е за хора, които подлагат очите си на по-големи натоварения.

Преди да започнете, измийте ръцете си, за да не инфектирате очите. Застанете седнали или легнали, така, както ви е удобно. След това покрийте очите си с длани, така че пръстите ви да са на челото, а дланите напълно са покрили очите, без да пропускат светлина. Не натискайте  очните ябълки и стоплете дланите си, чрез разтъркването им една в друга преди упражнението. Затоплянето на очите ще улесни релаксацията им.

След като поставите дланите си на очите, стойте така около 3 до 5 минути, докато пред очите ви се появи равномерно черно поле, без светли петънца или точки. Отпуснете тялото си и дишайте бавно и равномерно.

Офталмолозите съветват това упражнение да се изпълнява няколко пъти на ден, а за работещите на компютър е особено важно и полезно. Може да го изпълнявате колкото пъти поискате в деня и когато ви трябва отпускане и комфорт.

Големи очи

Това упражнение се изпълнява, като стиснете силно очите си за 5 секунди, след което ги отворите широко. То заздравява мускулите на клепачите, отпуска очите и подобрява кръвообращението. Повторете упражнението около 10 пъти.

Мигане

Седнете удобно с отворени очи, направете 10 бързи мигания, след което затворете очите в продължение на 20 секунди и се отпуснете. Преместете вниманието си към дишането и релаксацията и повторете упражнението 5 пъти.

Гледане настрани

Седнете с изправени крака пред тялото. След това вдигнете ръце с длани в юмрук и палци, сочещи нагоре и гледайте в точка, намираща се пред вас на нивото на очите. Дръжте главата си в това неподвижно положение, а след това се фокусирате последователно в насочването на погледа ви към левия палец, областта между веждите и десния палец. След това от десния палец погледнете пак между веждите, връщайки се на левия палец. Повторете 10-20 пъти и затворете очи за почивка.

Докато правите упражнението дишайте по следния начин – докато сте в неутрално положение вдишайте, после издишайте поглеждайки настрани и вдишвайки се върнете към центъра,

Кръгове с очите

За това упражнение отново трябва да седнете с изправени крака пред тялото. Поставете лявата си ръка на лявото коляно. Дръжте десния юмрук над дясното коляно с палец, насочен нагоре. Лактите трябва да са изправени.

След това държейки главата стабилна, фокусирайте поглед върху палеца. Направете кръг с палеца, докато държите лакътя си изправен. Повторете упражнението пет пъти по посока на часовниковата стрелка и още пет по посока, обратна на часовниковата стрелка и повторете и с левия палец. След това затворете очи за кратко за релакс.

Дишането става по следния начин – докато сте в горната част на дъгата на окръжността вдишайте, а в долната издишайте.

Хубаво е преди да започнете да изпълнявате упражненията, да се посъветвате с очен лекар, защото в дадени случаи не е препоръчително да се изпълняват. При силно късогледство или далекогледство, повишено вътрешно очно налягане, слаби очни кръвоносни съдове и отлепяне на ретината или риск от такива ситуация. Ако страдате от такива състояния може да е опасно да изпълнявате упражненията.

Но все пак за превенция или при липса на много високи нарушения на зрението, упражненията ефективно ще ви помогнат за здравето и функциите на очите ви. Не забравяйте да ги правите редовно, за да усетите ефект.